Branäs

Då var vi på väg hem från Branäs där vi har tillbringat de senaste dagarna tillsammans.

Johanna gör det man gör mest i Branäs, åker slalom! Det är hon helt grym på!

image.png

image

Själv får jag motionera på andra sätt då jag brukar skada mig på slalomskidorna. För ett år sedan skadade jag båda knäna. Så i år blir det löpning och längdskidor för mig istället:)

Det blev en lugn löprunda på 1,6 mil på ett väldigt dåligt underlag (halt och ojämt), det var som att springa i skogen. Jag fokuserande på tekniken som Johanna och Jonas har tipsat mig om och oj vad fort man faller tillbaka när man inte koncentrerar sig! Skärpning på detta!

image

Igår tog jag på mig längdskidorna och fy vilken dålig balans och teknik jag har… Tur det finns spår. Skulle jag mot förmodan köra ikapp någon får jag be dem byta spår för det kan jag inte, eller så får jag ligga kvar;)

image

Efter en liten stund kom solen och det var riktigt härligt att köra . Med kass teknik och utan valla fick jag mig ett riktigt bra träningspass i alla fall trots att jag bara körde en mil:) och vilken träningsvärk!

image

Till sist vårt bästa ordspråk!

image

Mia

Utvecklingspotential

Om man gör det man alltid har gjort kommer man få de resultaten man alltid har fått!

Nu har vi ett nytt mål och en ny träningsplan.

Johanna och jag har under ett par veckor styrketränat tre dagar i veckan och till vår hjälp har vi haft PT Jonas Arnqvist.

image

 

 

image

Idag fick vi en genomkörare med nya övningar.
Vi är så svaga och det blir riktigt jobbigt när Jonas visar oss tillrätta och vi inte får kompensera med andra muskler än det som övningen är lämpad till.
Men vilken utvecklingspotential vi har då säger Johanna…. ja så är det verkligen!

image

Det finns dom som tycker vi är helt galna och kan inte förstå meningen med det vi håller på med. Men allt fler tycker att vi inspirerar, motiverar och peppar och det är dem vi får energi av! En av dem är Jonas, som vi lärde känna på vår resa till Barcelona. Jonas gjorde sin första ironman tillsammans med oss och presterade makalöst bra! (Utan att vara tränad för det, enligt honom själv). Han gick i mål på 9,35. Hua… Utan att vara tränad….hur gick det till? Jag tror att han är så snabb för att han är så stark i sin kropp och har en hel del styrketräning i grunden och ett riktigt hårt pannben så klart!
Jonas ska också med till Maastricht och göra sin andra ironman. Undra hur fort det kommer gå om han nu hinner träna för det…?

image

Vi är mitt uppe i förta zonen som är ”uppbyggnad” och består av 20×3 repetitioner i 16 pass. Vi fokuserar mycket på ben, mage och rygg.

image

Parallellt med dessa pass kör vi kondition och totalt blir det tre pass styrketräning och tre pass kondition per vecka. Just nu är det mycket simning men så fort vädret blir bättre blir det cykel och löpning också.
Sen kommer zon två som också består av 16 pass men då med lite färre repetitioner och tyngre vikter. Även denna zon kombineras med konditionspass.
Efter detta kommer zon tre som även den är på 16 pass styrketräning och nu är det väldigt få repetitioner och väldigt tungt. Hua, denna fas är också blandad med kondition men nu är det korta och hårda intervaller.
Till sist har vi zon fyra som är ”uthållighet” både när det gäller styrketräning och kondition. Här blir det lättare vikter och fler repetitioner och längre och lugnare konditionspass.

Jonas är nog inte helt nöjd med mina benämningar på de olika zonerna, men jag har inte lärt mig vad de heter ännu:)
Mer om detta när vi kommit lite längre.

Kommer detta göra oss snabbare tro? Ja det återstår att se:) Det viktigaste är att vi har roligt och det har vi!

Vill ni veta mer om Jonas eller komma i kontakt med honom kolla in http://www.klassisksport.se

Mia

Att avstå alkohol

Jag har tidigare skrivit om att vara Alkoholist eller Endorfinist. Jag väljer såklart det senare. Men jag gillar verkligen fredagsölen, vinet till maten och sedan kanske ett glas för mycket efter maten så att man känner av det dagen efter. Jag vet att träningen ger mig samma men ett bättre välbefinnande än alkohol, så nu är det dax för en vit månad. Tror aldrig jag haft det förutom när jag var gravid. När man avstår något tycker jag inte det är mer än rätt att man belönar sig själv med något annat!

Så i stället för fredagsölen blev det ett styrkepass på gymmet med Mia, Johan och sötaste ungen i världen.

image

Ben och bål stod på programmet.

Och i stället för att känna sig lite småbakis lördag förmiddag och mest bara mysa bort den dagen blev det premiär på trainern. Styrkepass för benen. 6, 5, 4, 3, 2, 1 min med 1,30 vila mellan varje set. 50-60 i kadens och så tungt du klarar!

image

Fy fan vad jag är bra. Kom även på att Maaaaas tricht, Maaaaas tricht, Maaaaas tricht funkade väldigt bra som mantra för att höja motivationen och hjälpa mig dom där sista sekundrarna i varje set, okejdå ibland hela minuterar!

Johanna

Mias sportår 2015

2015 kommer jag att minnas som året då jag gjorde det som jag aldrig kunde tro att jag skulle göra….en Iron Man. Jag skulle bli en triathlet och med det måste jag lära mig simma och värst av allt i HAVET! Hur ska jag klara detta?

Året börjar med en skidresa och som vanligt när jag åker utför så skadar jag mig, denna gången skadar jag ledbanden i båda knäna. Det enda jag tänker på när jag ligger där i snön är Iron Man…. Hur länge ska jag bli konvalescent nu tro…

Det positiva med skadan var att nu kunde jag fokusera på simningen. Varje simpass var fylld med ångest. Jag avskydde verkligen dessa passen. Johanna, som är den som lärt mig simma, slet med mig och mitt urdåliga utgångsläge! Jag måste erkänna att jag många gånger tyckte att hon var riktigt asjobbig! ”Kom igen nu Mia! Simma efter mig och gör som jag”. Fy vad jag fuskade när hon inte såg! MEN idag är jag otroligt tacksam för detta! Att hon stod ut! TACK Johanna!

träning-3 (2)

foto: LOUISE VIDELYCK

Paniken i bilden beskriver precis känslan som jag hade när jag skulle göra min första triathlon tävling, ett sprintlopp i Varberg. Jag hade aldrig simmat i havet och aldrig med våtdräkt…. Jag hade förhoppning om att crawla men det sket sig direkt! Det var bara att bröstsimma de 400 meterna. Det enda jag tänkte på under cykling och löpningen var hur ska jag klara Barcelona som är 10 gånger längre……..!!!!!! Ångesten blev ännu värre efter detta!

Men så kom Vätternrundan, cykling gillar jag! Vilket lopp vi gjorde, vi hade ett mål på 8,30 men gick i mål på 8,12. Vi hade fantastiska förhållanden och ett superstarkt gäng! Denna rundan kommer jag aldrig att glömma, jag hade energi från start till mål och alla 30 milen var en fröjd att cykla! IMG_mia johanna

Så var det dags att göra en halv Iron Man på Tjörn. Detta skulle verkligen bli ett prov på hur det skulle kännas att göra alla tre distanserna efter varandra och få ett hum om hur lång tid det skulle ta.
Det var en blåsig dag och jag var såklart orolig för simningen, men den gick över förväntan och jag kunde crawla hela sträckan.
Cyklingen och löpningen gick också över förväntan och jag gick i mål på 5h 4min. Snabbast i motionslassen…… herrgud hur gick det till?

mia

TRE BERG, ett cykellopp på 18 mil över tre berg. Det var riktigt blåsigt och jag funderade på att inte ens starta, men det regnade inte så det var bara att ge sig iväg.
Detta var ett av mina jobbigaste pass jag gjort! Jag var helt slut efter halva loppet men med bra sällskap fick jag hjälp med både puttning och peppning och i mål kom vi, men så trött!

IMG_8731

Och så kom vi äntligen till dagen med stort D. 4 oktober 2015, Iron Man i Barcelona!
De strakaste minnena från dagen är när jag och Johanna står tillsammans innan starten och tittar på varnadra och gråter av alla känslor som kommer! Jag frågar Johanna om hon är nervös? Nä svarar hon, inte jag heller! Konstigt men så skönt! Jag säger att det är för att vi gjort läxan….
Ett starkt minne är också när vi har cyklat färdigt och ska ut och på löpningen så tänker jag att nu är det snart målgång, ska BARA springa ett Marathon först och precis så kändes det….Tänk att så mycket sitter i huvudet!

Och så kom den fantastiska målgången och jag bara tänkte detta måste vi göra igen!

image

Och så kommer det att bli, nu tränar vi inför Iron Man i Maastricht med högt uppsatta mål om att kvala till Hawaii. Detta kommer att bli tufft men vi kommer inte att ge oss om vi inte klarar det denna gången då gör vi ett nytt försök i Kalmar:)

Nu är 2016 igång och vi har en ny träningsplan framför oss med olika blockträning och en hel del styrketräning. Mer om det längre fram.

Idag sprang vi första passet på ca 1,5 timme, det kändes bra så här dagen efter nyår…. har aldrig hänt tidigare:)

båda

 

 

 

GOTT NYTT ÅR