Utvecklingspotential

Om man gör det man alltid har gjort kommer man få de resultaten man alltid har fått!

Nu har vi ett nytt mål och en ny träningsplan.

Johanna och jag har under ett par veckor styrketränat tre dagar i veckan och till vår hjälp har vi haft PT Jonas Arnqvist.

image

 

 

image

Idag fick vi en genomkörare med nya övningar.
Vi är så svaga och det blir riktigt jobbigt när Jonas visar oss tillrätta och vi inte får kompensera med andra muskler än det som övningen är lämpad till.
Men vilken utvecklingspotential vi har då säger Johanna…. ja så är det verkligen!

image

Det finns dom som tycker vi är helt galna och kan inte förstå meningen med det vi håller på med. Men allt fler tycker att vi inspirerar, motiverar och peppar och det är dem vi får energi av! En av dem är Jonas, som vi lärde känna på vår resa till Barcelona. Jonas gjorde sin första ironman tillsammans med oss och presterade makalöst bra! (Utan att vara tränad för det, enligt honom själv). Han gick i mål på 9,35. Hua… Utan att vara tränad….hur gick det till? Jag tror att han är så snabb för att han är så stark i sin kropp och har en hel del styrketräning i grunden och ett riktigt hårt pannben så klart!
Jonas ska också med till Maastricht och göra sin andra ironman. Undra hur fort det kommer gå om han nu hinner träna för det…?

image

Vi är mitt uppe i förta zonen som är ”uppbyggnad” och består av 20×3 repetitioner i 16 pass. Vi fokuserar mycket på ben, mage och rygg.

image

Parallellt med dessa pass kör vi kondition och totalt blir det tre pass styrketräning och tre pass kondition per vecka. Just nu är det mycket simning men så fort vädret blir bättre blir det cykel och löpning också.
Sen kommer zon två som också består av 16 pass men då med lite färre repetitioner och tyngre vikter. Även denna zon kombineras med konditionspass.
Efter detta kommer zon tre som även den är på 16 pass styrketräning och nu är det väldigt få repetitioner och väldigt tungt. Hua, denna fas är också blandad med kondition men nu är det korta och hårda intervaller.
Till sist har vi zon fyra som är ”uthållighet” både när det gäller styrketräning och kondition. Här blir det lättare vikter och fler repetitioner och längre och lugnare konditionspass.

Jonas är nog inte helt nöjd med mina benämningar på de olika zonerna, men jag har inte lärt mig vad de heter ännu:)
Mer om detta när vi kommit lite längre.

Kommer detta göra oss snabbare tro? Ja det återstår att se:) Det viktigaste är att vi har roligt och det har vi!

Vill ni veta mer om Jonas eller komma i kontakt med honom kolla in http://www.klassisksport.se

Mia

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s