Blir man smart av styrketräning?

Ja, det är frågan?

Att vi blir smartare av att äta fisk det har vi vetat länge, men att styrketräning gör oss smartare är nytt!

I går ringde min pappa och tipsade om att Vetenskapens värd skulle handla om träning så jag bytte kanal och OJ vad intressant det var!

Det har kommit ny forskning om vad som händer med huvudet och minnet när vi håller igång kroppen.
Bl.a. nämndes följande:
Med åldern ökar risken för demens och just nu saknas medicinsk behandling, men den som är fysisk aktiv kan flytta fram eventuell demens.

Forskare i Canada menar att styrketräning kan göra storverk för hjärnan.
Forskningsresultatet de visade igår var att man med styrketräning förbättrade sin kapacitet i hjärnan vad gäller konfliktlösning och komplext tänkande med 20%.

Det är ju inte så dumt! Så nu får vi lyfta på här Johanna:)

image

Konditionsträning däremot förbättrade förmågan att komma ihåg bl.a. ord på en lista. (Bra om man glömmer inköpslistan till affären).

Det är ju väldig intressant hur olika typer av aktivitet påverkar hjärnan på olika sätt.
Det finns forskning som visar att fysisk aktivitet kan få delar av hjärnan att växa trots att den borde vara på tillbakagång när det gäller gamla människor.
Alltså, det är aldrig för sent att börja röra på sig!

Det händer så mycket i hjärnan vid aktivitet, bl.a. ökar blodflödet med upp till 20%, det kanske är det som kallas för att rensa hjärnan…?
Det bildas nya hjärnceller (i hippocampus) vilket är viktigt för minnet.
Kopplingarna mellan olika delar av hjärnan stärks och delar av hjärnan växer.
Kreativiteten ökar, intelligens ökar, vi får bättre koncentrationsförmåga, vi tål stress bättre och inte minst vi MÅR bättre!
Och det bästa av allt är att ALL rörelse räknas! Hjärnan räknar vartenda steg!

Bdnf (brain-derived neurotrophic factor) är ett protein, ett slags gödningsmedel, som hjärnan tillverkar till sig själv och ger en mängd positiva effekter på vårt välmående. Och detta blidas när vi rör på oss, helst lite mer intensivt!

Det är ju roligt att träna när man förstår vad som händer i kroppen och knoppen. Så nu trycker vi på lite…

image

Viktigt att tillägga är att man måste inte göra en IronMan för att få de positiva effekterna utan 30 min tre gånger i veckan med motion räcker!

Mia

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s