6 månader kvar till Kalmar

För tre år sedan började vår resa tillsammans, då tränade vi inför vår första Ironman som vi gjorde i Barcelona.
Det var lätt att hitta motivation och mitt ”VARFÖR” var glasklart, jag tränade för att jag tyckte det var roligt och för att jag skulle klara målet och för att få uppleva att springa på den röda mattan.

Första gången är all träning fokuserad till målet och det går att känna igen sig i nedan 🙂

Nu har jag gjort detta två gånger och mitt ”VARFÖR” ändrar sig.
Det är långt ifrån varje träningspass som jag tänker på Kalmar nu. Jag ägnar mer tankar åt att träna för att må bra och ha roligt under tiden.

Nu tränar jag för att få uppleva effekten av träningen och målet med Kalmar är än så länge ett sätt för mig att hålla igång. Plus att jag tycker det är fantastiskt att få göra detta tillsammans med Johanna!

Nästa år blir det säkert ett nytt ”VARFÖR”. Det viktiga är att man hittar det!

Mia

 

Varför dessa löpintervaller?

Ja, jag vet ju svaret: För att bli snabbare och orka mer måste man flytta sina gränser för vad man klarar av, och genom att pressa sig själv dit så kommer man att lyckas.
Men det är ju så obehagligt så jag hittar gärna ursäkter till att slippa 🙂

Jag har haft ett par veckor nu där jag har lagt mycket tid på ridning och barnens aktiviter så jag har inte riktigt haft tid med mina tre grenar som jag behöver träna på. Och löpningen har jag lovat mig själv att fokusera lite extra på i vinter.

Idag när jag satt och drack en kopp kaffe innan jag skulle till stallet säger mina tjejer att det blir nog svårt att komma till Hawaii om du inte tränar…. shit vad det fick mig att bli motiverad.
Jag hade 1,5 timme på mig innan jag skulle vidare så jag byter om snabbt och springer iväg!

img_0102

Denna kylan och detta underlaget är verkligen inte min grej, jag gillar vår, sommar, värme och grönt! Men med bra musik i öronen och en plan på passet går det ganska bra ändå, och jag vet ju hur bra man mår efteråt.

Mitt intervallpass blev:

Uppvärmning 2 km

4 X 100m koordinationlopp (springa sitt snabbaste men med bibehållen teknik)

5 min tröskelfart (4:20 tempo)

15 X 1 min (4:00-4:10 tempo) 45 sek ”gåvila” mellan varje

5 min tröskelfart (4:20 tempo) Denna var riktigt jobbig

Nedjogg 2 km

img_0069

Totalt blev det 13 km på slingan. Hade jag räknat varven hade jag tröttnat efter 1 varv men när jag har ett pass att följa blir det mycket roligare 🙂 och jag vet ju varför!

Mia