Distanspass, kroppen, knoppen och träningsklockan…

Distanspass stod på schemat!

Solen sken och känslan skall vara behaglig hela passet, härligt! Jag har hört mig själv säga det väldigt många gånger. -Titta inte på farten eller distansen, gå på känsla, det är tiden som tar dig och det är tiden som är viktig.

Vi tittade inte så mycket på farten idag men jag ljuger om jag inte säger att det var mer än en gång…

bloggjohanna-13

Däremot tittade vi sjukt mycket på tiden, två timmar var bestämt, första timman är alltid skön sedan kommer det krypandes på något sätt. -Mia! Tänk att vi springer 4,2 mil i slutet på en Ironman! Jag är faktiskt imponerad av att jag klarar det med tanke på hur det känns just nu! Mia höll såklart med. -Tiden Mia, hur länge till ska vi springa? -37 min. -Inte en meter längre! -Nej nej! -Det är den sista tiden på passet som är viktigast! -Jag vet, nu kör vi. -Japp nu fick jag lite extra motivation faktiskt!

100 meter från Mias hus har vi sprungit i exakt två timmar!

Johanna

Konditionsträning…

Att konditionsträna, ska det vara så svårt? Jag vet inte riktigt hur jag funkar, men jag älskar att leva just nu och lära nytt! Jag har börjat jobba som spinningsinstruktör och spinning för mig har varit lite kör tills du dör…. Men med kunskap kommer förändringar, att träna på rött (90-100% av maxpuls) är extremt påfrestande för kroppen och kräver lååång återhämtning, att tröskelträna däremot kräver kort vila och gör kroppen effektiv på att ta hand om mjölksyra, grymt!!! Här lägger jag mycket fokus just nu!

Sedan kommer vi till det här med våra tre grenar! Både Mia & jag känner att löpningen är vår svagaste länk och i veckan fick jag mail från ironmanorganisationen om tipps på kombinationspass cykel/löpning! Kul! Måste provas! Nu är två pass testade lite lätt modifierade. (Kaffe istället för avjogg tex. säg inte det till någon)

Pass nummer 1!

Tröskelpass cykel och sedan löpning, 12 st tvåminutare som började i distansfart och slutade 30 sek snabbare än tänkt tävlingsfart. En minut vila mellan.

Pass nummer 2!

Tröskelpass cykel (egentligen distans i dryga 90 min) och sedan 10 st tusingar ca 30 sek snabbare än tänkt tävlingsfart med 30-60 sek vila mellan.

Vädret var strålande, tidigare på dagen!!!!!!

IMG_4283Verkligheten var stenhårt hagel rätt på näsan!

IMG_4284Men inget slår känslan efter ett avklarat pass!

Johanna!

BTD

BTD, vad är det? En ny träningsform!

Nej då, det är en träningsdag som ordförande Ask har döpt till Big Training Day.

Jag kollade vädret tidigare i veckan och de lovade fint väder så jag bestämde mig för att hänga med.
Vi skulle börja dagen med att simma i Falkenberg på Klitterbadet för att sedan springa en runda och sen skulle vi åka tillbaka till Varberg för att ta ut racercyklarna och cykla ett par timmar.

Kajsa och Sara kommer på morgonen för att hämta upp mig och vädret är inte alls roligt!
IMG_0287

Det är svårt att bli motiverad i detta vädret när man vet att man ska hålla på och träna hela dagen. Det positiva är att jag ska hänga med 8 härlig människor!

Andreas hade förberett ett simpass och det var riktigt jobbigt men väldigt kul!

IMG_0293

Vi simmade 3600 m (Andreas hade lite otur med räkningen så han trodde passet var på 3000m 🙂 )

Vi hade två banor och jag simmade med Ask och Larsson och vi jagade varandra och det var riktigt grisigt men det är fostrande tänker vi 🙂
Vi avlutar med att KRIGA, alla på samma bana och det är händer och fötter överallt.

Sen sprang vi ca 1,3 mil tror jag och denna gren behöver jag verkligen träna mer på för jag tyckte det var tungt….

IMG_0299

Bästa beslutet på hela dagen var att vi valde att äta lunch på Standbaden.

IMG_0303
Här hade vi det lyxigt! (Tror Peter är lite trött bara)

Sen var det dags för racercyklarna. Och nu kom äntligen solen. Vi cyklade ca två timmar och det blåste riktigt mycket på hemvägen.

Jag försökte ta kort men det blåste så mycket så det gick inte så bra…

Tack Ask för allt fix och tack alla som var med och gjorde denna dagen värd att lägga på minnas kontot 🙂

Mia

Distans!

I helgen körde jag Vasaloppsspinning i dryga fyra timmar på cykeln! Jag gillar distansträning!

DSC00745(Kom nu våren, längtar efter detta….)

Men vad händer i kroppen? Vi förbättrar den lokala kapaciteten, vi får fler mitokondrier (energifabriker) och fler kapillärer (kommer med syre) i våra muskler, vi kan skapa mer energi med andra ord. Distanspass skall vara basen i träningen, distanspassen gör oss tåliga, distanspassen lär kroppen använda fett som bränsle, fett har vi massor utav. Känslan i ett distanspass skall vara precis under något ansträngande, eller så går du till en testklinik som tar reda på vilken puls just du ska ha! Ett distanspass skall vara två timmar eller längre, distanspass skapar väldigt mycket välmåendehormoner, distanspass gör dig stresstålig, jag tror bestämt jag älskar distanspass, måste se till att göra det oftare!

Johanna